Tjänster – vad vi gör

Tjänster – vad vi gör

Strategisk marknadskommunikation bygger på en förståelse av den miljö och omvärld man verkar i, och en önskan att kunna påverka sin position.

Marknaden

Beskriv inom vilket geografiskt område och/eller bransch, produkterna/tjänsterna erbjuds.
Överkurs: Hur stor är er marknadsandel, i pengar/antal kunder? Hur bedömer ni att marknaden kommer att förändras de närmaste åren?

Marknadsanalys

Marknadsanalysen berättar hur mycket pengar det finns på marknaden för en viss vara eller tjänst, hur många aktörer som aktiva, vilka aktörer som kan vara konkurrenter och ska analyseras osv. Verktyg: t ex SWOT- och/eller PEST-analys.

Marknadspositionen

Er marknadsposition kan sägas vara ”resultatet av ert erbjudande i relation till er konkurrenters erbjudanden på samma marknad”. Marknadspositionen kan man över tid påverka, och om man inte försöker påverka sin position kommer andra aktörer på marknaden positionera er.

Vad ni kan titta på för att förstå er marknadsposition:
– definiera vilka andra liknande erbjudanden möts kunden av.
– definiera vilka andra aktörer som finns på den aktuella marknaden.
– definiera er breda marknadsposition, t ex pris/teknik/innovation/kvalitet.
– definiera er värdeposition: t ex mindre värde för mycket mindre pengar/ lite mer värde för samma pengar/mycket mer värde för mer pengar osv.

kräver att man förstår den miljö och omvärld man verkar i.
För att förstå detta krävs dels en opartisk blick

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi vel nulla sapien. Class aptent tacitiaptent taciti sociosqu ad lit himenaeos. Suspendisse massa urna, luctus ut vestibulum necs et, vulputate quis urna. Donec at commodo erat. Sed egestas consequat augue eu iaculis. Donec elementum pellentesque. Sed gravida, nisl ac lobortis pulvinar, augue est vulputate felis, vel pulvinar ex eros sed est. In hac habitasse platea dicssa. Duis sodales eleifend sem, nonsi semper dui consectetur on roin leoi.

Tempus eget urna id, maximus commodo odio. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur elits sadips. Praesent alis lacus. Nunc at vulputate justo.

Learn More

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi vel nulla sapien. Class aptent tacitiaptent taciti sociosqu ad lit himenaeos. Suspendisse massa urna, luctus ut vestibulum necs et, vulputate quis urna. Donec at commodo erat. Sed egestas consequat augue eu iaculis. Donec elementum pellentesque. Sed gravida, nisl ac lobortis pulvinar, augue est vulputate felis, vel pulvinar ex eros sed est. In hac habitasse platea dicssa. Duis sodales eleifend sem, nonsi semper dui consectetur on roin leoi.

Tempus eget urna id, maximus commodo odio. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur elits sadips. Praesent alis lacus. Nunc at vulputate justo.

Learn More

Strategisk marknadskommunikation bygger på en önskan att kunna påverka sin position och baseras på förståelse av den miljö och omvärld man verkar i.

Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation

Konkurrentanalysen

Konkurrentanalysen berättar vilka andra aktörer som vill ha din målgrupps uppmärksamhet och affär. Om konkurrentanalys visar att en konkurrent inte riktar sig till samma målgrupp så är det inte en konkurrent. Idag. Saker kan ändra sig och därför är det viktigt att fortfarande ha perifera konkurrenter på kartan.

Marknadsanalysen

Marknadsanalysen berättar hur mycket pengar det finns på marknaden för en viss vara eller tjänst, hur många aktörer som aktiva, vilka aktörer som kan vara konkurrenter och ska analyseras osv. Verktyg: t ex SWOT- och/eller PEST-analys.

Marknadspositionen

Er marknadsposition kan sägas vara ”resultatet av ert erbjudande i relation till er konkurrenters erbjudanden på samma marknad”. Marknadspositionen kan man över tid påverka, och om man inte försöker påverka sin position kommer andra aktörer på marknaden positionera er.