Marknadsposition är ett företags positionering i förhållande till dess konkurrenter på marknaden. Det kan beskrivas som en företags unika förmåga att möta kundernas behov på ett bättre sätt än dess konkurrenter.
Genom att med metodiskt arbete erbjuda högkvalitativa produkter eller tjänster, till konkurrenskraftiga priser, med effektiv marknadsföring och god kundservice, kan en stark marknadsposition erhållas.
Marknadsposition är en relativ position som påverkas dels av egna initiativ för att påverka positionen, men även av vad andra aktörer på samma marknad gör. Detta innebär att om ett företag inte gör någonting dikteras dess marknadsposition helt av övriga aktörer.
Att ha en stark marknadsposition är avgörande för företagens framgång på marknaden. Det ger dem möjlighet att skilja sig från konkurrenterna, bygga lojalitet hos kunderna och öka sin försäljning och vinster. Det kan också göra det svårare för nya konkurrenter att etablera sig på marknaden.
En svag marknadsposition kan innebära att ett företag har en liten andel av marknaden eller att dess produkter och tjänster inte uppfattas som differentierade från konkurrenterna. Detta kan leda till minskad försäljning och lönsamhet, och ökad konkurrens från nya aktörer på marknaden.