Metodisk marknadskommunikation
Vad är effektiv marknadskommunikation?
För att marknadskommunikation ska vara riktigt effektiv krävs förståelse för hur det hänger ihop.
Till exempel: det ni säger på ett kundmöte måste vara samma budskap som ni använder i andra kanaler mot samma målgrupp så dom kan se budskapet igen och förmedla det internt. Varje gång budskapet repeteras för målgruppen blir det mer ”sant”, och ert varumärke knyts närmare budskapet.
Men ni har antagligen olika målgrupper, t ex en mekaniker påverkar kanske valet av en produkt, men är inte intresserad av logistikkedjor eller tillgång över tid, medan inköparen kanske inte är lika insatt i produktfördelar, ergonomi osv. Det behövs olika budskap för att tilltala olika målgrupper.
Vi hjälper vi er definiera er målgrupp, ert budskap och vilka kanaler ni ska fokusera på för att föra ut budskapet med bäst avkastning på era ansträngningar.
Läs mer om marknadskommunikation >>
Metodiskt arbete med Marknadskommunikation
1. ANALYS – grunden till allt
Genom en marknadsanalys får ni ökad förståelse för er målgrupp, era konkurrenter och er marknadsposition.
Målgruppen är den publik ni vill nå, Konkurrenterna är dom som erbjuder ett jämförbart alternativ på samma marknad och er Marknadsposition är resultatet av ert erbjudande i relation till alternativen på marknaden.
Genom att känna till målgrupper, konkurrenter och bilda sig en uppfattning om aktuell marknadsposition kan man hitta nischer och välja hur man vill positionera sig på marknaden i framtiden, t ex genom budskap, pris, kvalitet, innovation etc.
Mer om Marknadsanalys >>
2. STRATEGI & PLAN – strategisk marknadskommunikation
När ni känner er målgrupp, vet mer om era konkurrenter och förstår bättre vilken position ni har på marknaden idag, är det dags att fundera på var ni vill vara i framtiden, ett mål som definieras i en marknadsstrategi som ska baseras på och koordineras med bolagets övergripande strategi.En marknadsstrategi beskriver mål och på en hög nivå vilka metoder ni ska använda för att ni ska nå dessa mål.
För att er strategi ska bli verklighet behöver ni en mer detaljerad plan som beskriver vad, när och hur marknadsaktiviteterna ska utföras, vad det kommer kosta och vilket resultat som förväntas.
3. AKTIVITETER – praktisk marknadskommunikation
Nu är det dags att jobba praktiskt. Det är antagligen hemsidor, trycksaker och presentationer som ska produceras och uppdateras, närvaro i sociala media och på fysiska event som ska planeras och utföras, och i de flesta fall behövs ett väl utarbetat budskap som inte spretar i olika kanaler; vad ska sägas, när och var? Oftast ska man repetera ett budskap för att det ska ”bli sant” för målgruppen, men det är lika viktigt att se till att man nyttjar sin budget: rätt budskap mot rätt målgrupp i rätt kanal kräver en strategi och plan. Ibland räcker inte den interna kompetensen eller resurserna, men vi hjälper er i stort och smått.
4. UPPFÖLJNING – ska vi göra om det?
När analyserna är gjorda, strategierna är satta, planerna är följda och aktiviteterna är utförda, då återstår en sak; blev det bra? Eftersom marknadsaktiviteter kostar en del är det viktigt att återkoppla om man gjorde rätt, har man fått det resultat man önskade?