Ja, Marknadsföring är en översättning av engelskans Marketing, och båda omfattar flera olika aktiviteter som alla syftar till att öka försäljningen och företagets lönsamhet. Det handlar om att förstå kundernas behov och preferenser och sedan utveckla och marknadsföra produkter och tjänster som möter dessa behov, och ofta om att arbeta med prissättning, eftermarknad och kringtjänster. Marknadsföring och marketing är så närbesläktade begrepp att vi väljer att inte göra någon skillnad på begreppen, och vi håller oss i fortsättningen till det svenska begreppet.
Marknadsföring är en viktig affärsfunktion som innefattar att identifiera, förstå och tillfredsställa kundernas behov och önskemål genom att erbjuda produkter eller tjänster som tilltalar dem. Marknadsföringens strategiska del innefattar en rad olika aktiviteter, såsom marknadsundersökningar för att identifiera kunders behov och preferenser, kundundersökningar för att fastställa NPS-score, prissättning av produkter osv, medan den praktiska delen av marknadsföring omfattar alla de aktiviteter som är inriktade på att skapa, kommunicera, leverera och utbyta erbjudanden som har ett värde för kunder, partners och samhället i stort.
En effektiv marknadsföringsstrategi kan hjälpa företag att differentiera sig från sina konkurrenter, bygga varumärkeslojalitet och öka försäljningen. Det kan också hjälpa företag att identifiera och nå nya kundgrupper och marknader.