Ett medelstort företag skulle genomföra ett generationsskifte och ville att den nya generationen skulle få möjlighet att sätta sin prägel på varumärket och marknadskommunikationen. Man ville ha ny profil, öka närvaron på sociala medier och se över allmän marknadsföring.
För att förstå varumärkets marknadsposition intervjuades ledningen i workshops, och från den informationen kunde vi lista ett antal värdeord som definierar bolaget, tjänsterna och produkterna, och genom att söka på dessa värdeord kunde vi identifiera ett antal konkurrenter, vissa som bolaget hade god koll på och vissa som bolaget inte kände till.
Listan gallrades tillsammans med kunden, och endast konkurrenter som uppenbart verkar i samma segment och mot samma målgrupp fick vara kvar.
Först listade vi de största bolagen med geografiskt upptagningsområde, tjänste-/produkterbjudande, anknytningar till leverantörer/distributörer, omsättning, antal anställda, närvaro på sociala media osv. och ställde dessa data mot vår kunds data för att få en bild av faktiskt marknadsposition.
Denna lista gallrades ännu en gång tillsammans med kunden och kvar blev ett 10-tal konkurrenter.
I nästa steg tittade vi på vad dessa konkurrerande varumärken erbjuder en potentiell kund i sitt budskap, och nu börjar vi förstå hur kunden behöver förändra sin profil för att kunna vinna potentiella kunders förtroende.